W roli głównej – miasto

STRONA GŁÓWNA >> >>

W roli głównej – miasto

Stacje telewizyjne wprowadziły wiosenne ramówki. Nie brakuje w nich tego, co widzowie lubią najbardziej – seriali. Wraz z ich popularnością największy rozgłos zyskują również miasta, w których rozgrywa się akcja kolejnych odcinków. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” zbadał, o których miejscowościach w 2012 roku wspominano w kontekście seriali najczęściej.

 

Swój serial ma już nie tylko filmowy Kraków, ale i Toruń, Bydgoszcz, Sandomierz oraz kilka innych miejscowości. City placement zajmuje ważne miejsce w budżetach promocyjnych samorządów. W pozycjonowaniu miejscowości za pomocą produkcji filmowych szuka się sposobu na zmianę wizerunku, pokazanie walorów, zwiększenie zainteresowania zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów. Nie zawsze jednak pozycja w mediach jest wynikiem współpracy z producentami i zaplanowanych działań. Czasami sama obecność aktorów i ekipy filmowej oraz atrakcyjne ujęcia decydują o popularności danego miejsca.

 

„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przeanalizował wyniki obecności 11 nazw miejscowości w kontekście 12 tytułów wybranych polskich seriali. Najlepszą pozycję pod względem liczby publikacji oraz potencjalnych kontaktów informacji z odbiorcą uzyskał Sandomierz, pokazywany w serialu „Ojciec Mateusz”. Nazwę miasta wymieniono w 2012 roku blisko 900 razy, a zasięg publikacji kształtował się na poziomie 550 mln osób. Toruń – w którym kręceni są „Lekarze” oraz Wrocław – miasto „Pierwszej Miłości” również przekroczyły cezurę 800 publikacji. Z informacjami o grodzie Kopernika miało szansę zetknąć się prawie 450 mln odbiorców. O niecałe 100 mln mniej takich potencjalnych kontaktów odnotowano w przypadku stolicy Dolnego Śląska.


Wykres 1. Mapa benchmarkingowa najbardziej medialnych miejscowości w kontekście seriali*

 

W dalszej kolejności, biorąc pod uwagę liczbę doniesień medialnych, uplasowały się Łódź – 650 („Komisarz Alex”), Lublin – 487 („Wszystko przed nami”) i Kraków („Julia”). Warto jednak zauważyć, że Lublin, a szczególnie Kraków, o których pojawiło się mniej doniesień, wyprzedzają Łódź pod względem dotarcia o ponad 20 mln. Z kolei promocji Podlasia służą informacje o Drohiczynie – drugim bohaterze „Ojca Mateusza”, który zebrał powyżej 100 doniesień. Ponad 275 mln kontaktów odnotowało również Zakopane („Szpilki na Giewoncie”). Taki wynik jest m.in. rezultatem najwyższego spośród analizowanych miast udziału mediów ogólnopolskich w przekazie w przypadku stolicy Tatr – ponad 86 proc.

 

Skutecznie zaistniały w tych mediach również Kraków („Julia”) oraz Ostróda pokazywana w serialu „Nad rozlewiskiem” – po prawie 81 proc. Kraków zyskał zainteresowanie ogólnopolskich gazet, portali i stacji również w związku z produkcjami „Detektywi” (77 proc.) oraz „W11 Wydział Śledczy” (76 proc.).

 

Z kolei zdecydowanie wydarzeniem o znaczeniu regionalnym była obecność Bydgoszczy w serialach „Lekarze” oraz „Prawo Agaty”. Ponad 71 proc. przekazu na temat udziału miasta w pierwszej produkcji należała do mediów regionalnych. W przypadku serialu prawniczego odsetek ten wyniósł prawie 64 proc. W mediach regionalnych częściej pojawiały się również informacje na temat Łodzi w kontekście „Komisarza Alexa”, Lublina („Wszystko przed nami”) oraz Drohiczyna (Ojciec Mateusz”).

 

Biorąc pod uwagę pozycję medialną danej miejscowości łącznie we wszystkich analizowanych serialach, najlepiej pod względem dotarcia i liczby publikacji wypada Sandomierz przed Toruniem i Wrocławiem, przy czym ten ostatni – przy znacznie większej liczbie informacji – ustępuje w dotarciu Krakowowi (ponad 403 mln kontaktów). Pod względem ekwiwalentu najwięcej zyskuje Kraków przed Wrocławiem, Sandomierzem i Toruniem.


Wykres 2. Mapa benchmarkingowa najbardziej medialnych miejscowości łącznie w kontekście wszystkich analizowanych seriali*

 

Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” obliczyli również ekwiwalent reklamowy informacji na temat poszczególnych miejsc w kontekście seriali. Największą wartość miały publikacje i emisje na temat Wrocławia – 12,9 mln zł, Krakowa – 12,5 mln zł, Sandomierza 10,8 mln zł oraz Torunia – 9,2 mln zł. Na rozgłosie, zyskał również Jeruzal, w którym nagrywane są odcinki serialu „Ranczo”. Miejscowość uzyskała AVE na poziomie 2,2 mln zł, co stanowi wynik wyższy niż np. ma Bydgoszcz w związku z serialem „Lekarze” czy Ostróda („Nad rozlewiskiem”).

 

*Mapa benchmarkingowa obrazuje medialną pozycję poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem trzech czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji.

 

Ekwiwalent reklamowy (AVE) – wartość publikacji wyrażona w pieniądzu.
Dotarcie – zasięg informacji wyrażony w potencjalnej liczbie kontaktów z czytelnikami, unikalnymi użytkownikami i widzami.
Wielkość kuli – liczba publikacji.
Położenie kuli – uwzględnia wartość reklamową przekazów medialnych, ich dotarcie oraz liczbę publikacji. Najlepsza pozycja na wykresie to prawy górny róg (oznacza, że publikacje miały wysoką wartość AVE oraz bardzo duże dotarcie).

 

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono wybrane seriale emitowane w 2012 roku: „Detektywi”, „Julia”, „Komisarz Alex”, „Lekarze”, „Nad rozlewiskiem”, „Ojciec Mateusz” „Pierwsza Miłość”, „Prawo Agaty”, „Ranczo”, „Szpilki na Giewoncie”, „W-11 Wydział Śledczy”, „Wszystko przed nami”.
Metoda: ilościowa analiza danych
Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5000 portali internetowych i około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV
Zakres czasowy: 2012 rok
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości – Bydgoszcz, Drohiczyn, Jeruzal, Kraków, Lublin, Łódź, Ostróda, Sandomierz, Toruń, Wrocław, Zakopane – we wszystkich odmianach

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
png
Wykres 1
png
Wykres 2
png
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ