Prezydenci przechodzą do medialnej ofensywy?

STRONA GŁÓWNA >> >>

Prezydenci przechodzą do medialnej ofensywy?

W I kwartale 2014 r. w mediach najczęściej gościli prezydenci Łodzi, Warszawy i Wrocławia. Niewiele rzadziej pojawiał się w nich Jacek Majchrowski. Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotowali ponad 3 tys. informacji więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Czy to już efekt zbliżającej się kampanii wyborczej?

1551 informacji w styczniu, mimo mniejszej liczby doniesień w lutym i marcu, pozwoliło Hannie Zdanowskiej utrzymać przewagę nad Hanną Gronkiewicz-Waltz i Rafałem Dutkiewiczem w podsumowaniu kwartalnym. Prezydent Warszawy najmniej uwagi przyciągała w lutym. Z kolei prezydent Wrocławia odnotował większe zainteresowanie mediów na początku roku, widoczne w postaci przyrostu materiałów w styczniu i lutym.


Wykres. Suma publikacji na temat prezydentów miast w podziale na miesiące

Mimo tego, że prezydent Łodzi wyprzedziła swoją imienniczkę z Warszawy wynikiem 156 informacji, to jednak najwyższa wartość dotarcia publikacji nieprzerwanie od początku badania należy do Hanny Gronkiewicz-Waltz. W I kwartale br. suma nakładów gazet i czasopism, unikatowych użytkowników portali internetowych oraz widzów i słuchaczy stacji RTV informacji na jej temat osiągnęła prawie 4 mld. Drugi wynik osiągnął Jacek Majchrowski – prawie 3,6 mld, a trzeci – Hanna Zdanowska – blisko 2,4 mld.

Rafał Dutkiewicz nie miał sobie równych pod względem liczby wystąpień w tytułach publikacji prasowych i internetowych. Został wymieniony aż w 466 informacjach, z czego najwięcej przypadło na styczeń. Drugim było nazwisko prezydenta Gdańska, które pojawiło się w 187 tytułach materiałów. O 30 mniej zanotował Ryszard Grobelny, a o 44 mniej Hanna Zdanowska. Gronkiewicz-Waltz wymieniono w 94 tytułach.

Średni udział mediów ogólnopolskich w przekazie na temat wszystkich prezydentów wynosił w I kwartale 30,9 proc. Dwukrotnie wyższy wskaźnik odnotowano w przypadku Hanny Gronkiewicz-Waltz (63,7 proc.), ale ponadprzeciętną wartość takich informacji analiza wykazała także dla Tadeusza Truskolaskiego (39 proc), Piotra Uszoka (37,6 proc.), Jacka Majchrowskiego (37,4 proc.) i Ryszarda Zembaczyńskiego (34,5 proc.).

Rafał Bruski okazał się za to najczęściej goszczącym na pierwszych stronach gazet – w I kwartale pojawiało się tam 89 informacji z jego nazwiskiem. Prawie tak samo często wymieniano prezydenta drugiego miasta wojewódzkiego w kujawsko-pomorskim – Michała Zaleskiego (86 materiałów). W 77 informacjach opublikowanych na jedynkach wystąpił Rafał Dutkiewicz.

Od początku stycznia do końca marca br. analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” objęli badaniem ponad 28 tys. informacji, w analogicznym okresie rok temu – 24,7 tys. Najwięcej doniesień przyniósł styczeń – 10,4 tys. Na ten miesiąc przypadła również blisko połowa kwoty ekwiwalentu reklamowego z I kwartału, który wyniósł łącznie ponad 116 mln zł. Prawie 31 proc. ogółu informacji odnotowano w mediach ogólnopolskich. Najczęściej prezydenci wymieniani są w internecie (70,2 proc. przekazu), rzadziej w prasie (19 proc.) i RTV (10,8 proc).

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono nazwiska prezydentów 18 polskich miast wojewódzkich (po dwa nazwiska w przypadku województw kujawsko-pomorskiego i lubuskiego): Piotr Krzystek – Szczecin, Paweł Adamowicz – Gdańsk, Piotr Grzymowicz – Olsztyn, Tadeusz Truskolaski – Białystok, Hanna Gronkiewicz-Waltz – Warszawa, Rafał Bruski – Bydgoszcz, Michał Zaleski – Toruń, Ryszard Grobelny – Poznań, Tadeusz Jędrzejczak – Gorzów Wlkp., Janusz Kubicki – Zielona Góra, Rafał Dutkiewicz – Wrocław, Ryszard Zembaczyński – Opole, Hanna Zdanowska – Łódź, Krzysztof Żuk – Lublin, Wojciech Lubawski – Kielce, Tadeusz Ferenc – Rzeszów, Jacek Majchrowski – Kraków, Piotr Uszok – Katowice.

Metoda: ilościowa analiza danych

Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz kilkudziesięciu wybranych stacji RTV

Zakres czasowy: I kwartał 2014

Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne

Analizowane słowa kluczowe: ww. nazwiska prezydentów miast wojewódzkich we wszystkich odmianach

 

Osoba do kontaktu:
Marlena Sosnowska
Rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
kom: +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
msosnowska@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ