Nobel dla Olgi Tokarczuk

STRONA GŁÓWNA >> >>

Nobel dla Olgi Tokarczuk

Obok takiego tematu nie sposób przejść obojętnie. Po raz piąty, po 23 latach noblowski laur w dziedzinie literatury trafił do Polski. Ogromny szum medialny wokół przyznania nagrody Oldze Tokarczuk nie milknie, zwłaszcza wśród internautów. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, przeanalizował zwrot medialny tego tematu w ostatnich 10 dniach.

Od 2 do 11 grudnia 2019 roku w źródłach polskojęzycznych odnotowano łącznie 58 910 publikacji na temat Olgi Tokarczuk. W internecie, prasie, radiu i telewizji pojawiło się 6 866 materiałów, natomiast w social mediach – 52 044 wzmianki. Potencjalnie dotarcie tych informacji mogło wynieść nawet 835 881 042 kontaktów z odbiorcami, a ich wartość 73 323 236 zł – na tyle bowiem oszacowano ekwiwalent reklamowy publikacji. Najwięcej materiałów w mediach tradycyjnych odnotowano w internecie – 4 426 publikacji, jednak to materiały z radia cechował najwyższy wskaźnik dotarcia – 214,6 mln przy 1769 informacjach. Podobnie w przypadku telewizji – 434 informacje wyemitowane przez stacje mogły osiągnąć dotarcie na poziomie 96,7 mln kontaktów.

Znaczący wzrost liczby publikacji odnotowano 7 i 8 grudnia, co było efektem wygłoszonej przez pisarkę mowy noblowskiej zatytułowanej „Czuły narrator”. Trafność spostrzeżeń, a także bajeczne opisy zaowocowały lawiną komentarzy w mediach – łącznie w ciągu 2 dni pojawiło się w tym kontekście 19 295 informacji o dotarciu 219 mln. Cytaty z przemowy wybrzmiewały w wielu wypowiedziach. 1 350 materiałów zawierało frazę „czuły narrator”. Sformułowanie „coś jest ze światem nie tak” cytowano w blisko tysiącu informacji, a „świat umiera, a my nawet tego nie zauważamy” – w 483 doniesieniach.

Ogromna liczba publikacji, bo aż 16 424 przypadła na 10 grudnia – dzień wręczenia Oldze Tokarczuk Literackiej Nagrody Nobla. Informacje mogły wygenerować dotarcie na poziomie 281,6 mln. Kolejnych 13 360 materiałów o dotarciu 182,4 mln odnotowano 11 grudnia. Nie brakowało gratulacji od polityków i dziennikarzy.


Źródło: Twitter

 

Co ciekawe, w 904 informacjach poruszono kwestię ubioru laureatki. Przedmiotem zainteresowania były suknie – zarówno ta zachwycająca i nieprzypadkowa – na wręczenie nagrody, ale i ta na bankiet, który odbył się po ceremonii. Autorką pierwszej kreacji była Gosia Baczyńska, której nazwisko przywołano w 482 materiałach. Tomasza Ossolińskiego, który stworzył ocenianą jako obłędną suknię na kolację dla laureatów z królem Karolem XVI Gustawem i jego żoną królową Sylwią, wymieniono w 297 publikacjach. Wskaźnik dotarcia informacji na temat projektantów o najwyższym dotarciu wynosił 1,2 mln, a wartości ekwiwalentu reklamowego – 431,9 tys.

Kreację polskiej noblistki – długą welurową suknię w kolorze atramentowym – stworzyła na tę okazję polska projektantka Gosia Baczyńska. Strój był nieprzypadkowy. Autorka przyznała, że zawierał w sobie przesłanie. „Ta suknia jest troszkę moim ukłonem w stronę sióstr feministek, sufrażystek. […] Myślę, że nawiązuje estetycznie do Selmy Lagerloef, która dostała tę nagrodę 110 lat przede mną, jako pierwsza kobieta” – powiedziała Tokarczuk.

(„Naprawdę wygrałyśmy Nobla!”. Olga Tokarczuk z przesłaniem do kobiet, Okopress.pl, 11.12.2019).

Jedną z najgłośniejszych kwestii związanych z wręczeniem nagrody Nobla była kwestia transmisji ceremonii przez Telewizję Publiczną. W tej sprawie apelowali m.in. Newsweek i Tomasz Lis.


Źródło: Twitter.com

 

Media donosiły również o okazjonalnej iluminacji z wizerunkiem Olgi Tokarczuk, która tego wieczoru pojawiła się na fasadzie Pałacu Prezydenckiego.


Źródło: Twitter.com

Informacje na temat Tokarczuk podawały głównie media ogólnopolskie – stanowiły one 95,58 proc. przekazu.

W regionach najwięcej informacji odnotowano w województwie dolnośląskim – 395. Na kolejnych miejscach znalazły się kujawsko-pomorskie – 243, mazowieckie – 236, wielkopolskie – 225 i małopolskie – 204.

Top 3 najaktywniejszych źródeł w prasie stanowiły: „Gazeta Wyborcza” (32 informacje), „Gazeta Wyborcza – Wrocław” (17) i „Rzeczpospolita” (13). Wśród stacji radiowych najaktywniejsze okazały się Radio Tok FM (136), RMF FM (86) i Polskie Radio 24 (75), a w telewizji kanały informacyjne TVN24 (141), Polsat News (88) oraz TVP Info (44). W internecie najwięcej materiałów opublikowały portale Poland.shafanqa.com (144), Najnowsze.wiadomosci.eu (124) oraz Msn.com (125).

Przekaz w mediach społecznościowych zdominował Twitter – z tego serwisu pochodziły aż 48 244 wzmianki i tam też rozegrała się cała dyskusja zwolenników i przeciwników przyznania Nagrody Nobla Oldze Tokarczuk. Zresztą to właśnie użytkownicy Twittera najbardziej żywiołowo zareagowali na wiadomość o przyznaniu Polce tego zaszczytnego wyróżnienia w październiku br. Jednocześnie w analizowanym okresie na Facebooku opublikowano 2 523 wpisy i komentarze, a na Instagramie 712, na Wykop.pl, 350, blogach 102 informacje oraz 86 w serwisie YouTube.

Pod względem liczby informacji najaktywniejszymi autorami byli: tomaszdac (119 publikacji), jlw4444 (97), aniqa16 (96), Robert Migdał (90).

Natomiast biorąc pod uwagę dotarcie informacji, najlepszy wynik osiągnęły profile: tvn24 (52,1 mln), JarosławKuzniar (9,7 mln), lis_tomasz (9,7 mln), tvp_info (8 mln) i NewsweekPolska (5,3 mln).

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, a na Facebooku i Twitterze oznaczenie @PSMMonitoring). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Zapoznaj się z raportami dla mediów: https://psmm.pl/raporty-specjalne

 

Osoba do kontaktu:

Marlena Sosnowska
Rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
kom: +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
msosnowska@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring

 

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
Infografika
png
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ