Medialny szum wokół Costy Concordii
Zapowiedź przeprowadzenia operacji podniesienia statku „Costa Concordia” zelektryzowała media. Z całego świata na niewielką wyspę Isola del Giglio zjechało 400 dziennikarzy. Z badania PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wynika, że na wydarzeniu skupiły uwagę również polskie media.
Ogromnemu zaangażowaniu mediów towarzyszyły apele komisarza ds. Concordii, szefa włoskiej Obrony Cywilnej Franco Gabrielego, by nie robić show z akcji, w której priorytetem jest wydobycie dwóch ciał nieodnalezionych dotąd ofiar. Spektakularna akcja postawienia gigantycznego włoskiego wycieczkowca przyciągnęła przede wszystkim ekipy telewizyjne, zainteresowane przeprowadzeniem bezpośredniej transmisji z operacji.
Pierwsze doniesienia w polskich mediach pojawiały się w źródłach internetowych i radiowo-telewizyjnych już w tygodniu poprzedzającym akcję. Efekty szczególnej uwagi dziennikarzy widoczne były już 15 września, kiedy na antenie stacji RTV fraza „Costa Concordia” wymieniona została w 103 materiałach. W sieci odnotowano 67 informacji.
Prawdziwe apogeum nastąpiło w dniu rozpoczęcia operacji podnoszenia wraku. W poniedziałek, 16 września stacje RTV wyemitowały 330 materiałów. Do najaktywniejszych należały: TVN24 (34 informacje), Polsat News (33) oraz TVP Info (28), a wśród nadawców radiowych Polskie Radio Program 1 (18), Radio Tok FM (12) i Polskie Radio Program 3 (11). Wydarzenie relacjonowali również regionalni nadawcy radiowi. Jednocześnie w internecie pojawiło się 200 doniesień. Tego dnia temat podjęła także prasa: „Dziennik Polski”, „Express Ilustrowany”, „Kurier Poranny”. Obszerne materiały, zapowiadane na czołówkach, pojawiły się w magazynie „Focus” oraz na łamach „Polski – Dziennika Zachodniego”.
Następnego dnia o 42 proc. spadło zainteresowanie tematem w sieci (116 informacji) i o blisko 26 proc. wśród dziennikarzy radiowo-telewizyjnych (234 doniesienia). Obszernie za to relacjonowały wydarzenie ogólnopolskie i regionalne tytuły prasowe – w sumie 49 informacji.
Ogółem w dniach 14-17 września w polskich źródłach opublikowano 1122 informacje, w których poruszono temat wydobycia wraku „Costy Concordii”. Aż 60 procent przekazu należało do stacji radiowo-telewizyjnych.
Metodologia badania
Metoda: ilościowa analiza danych
Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych oraz około 100 stacji RTV
Zakres czasowy: 14-17 września 2013
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
Analizowane słowa kluczowe: Costa Concordia – we wszystkich odmianach
Osoba do kontaktu:
Marlena Sosnowska
rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
kom: +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
msosnowska@press-service.com.pl
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
www.social.psmm.pl
PLIKI DO POBRANIA
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ