Medialna siła marek
Dziesięć najaktywniejszych branż i pięćdziesiąt najbardziej medialnych brandów w prasie wyłoniono w rankingu Top Marka 2013 – szóstej edycji prestiżowego badania, przygotowanego przez miesięcznik „Press” i PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Tegoroczna, szersza analiza uwzględnia również popularność wizerunkowych liderów w internecie.
Raport jest analizą tekstów, jakie ukazały się w ciągu 12 miesięcy – od 1 lipca 2012 do 30 czerwca br. W badaniu przeanalizowano 230 tysięcy artykułów dotyczących branż: motoryzacyjnej, energetycznej, telewizyjnej, bankowej, radiowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, sieci handlowych, telefonów GSM i artykułów spożywczych.
Tradycyjnie, podobnie jak w poprzednich edycjach, najwięcej uwagi skupiała branża motoryzacyjna. W badanym okresie na temat pięciu najczęściej wzmiankowanych brandów w tym sektorze opublikowano w prasie łącznie blisko 60 tys. informacji. To efekt pracy ponad 4,5 tys. dziennikarzy (nie licząc tekstów podpisanych pseudonimami czy inicjałami).
– Tak duża liczba dziennikarzy, którzy w swoich publikacjach odnoszą się do marek motoryzacyjnych, to wypadkowa znaczenia branży samochodowej dla gospodarki, wielu ciekawych wątków, które wiążą się z segmentem jako takim i z poszczególnymi brandami, oraz tego, że dla wielu czytelników samochód to nie tylko środek komunikacji, ale i pasja – komentuje Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
Pierwszą pozycję w rankingu branży motoryzacyjnej zajął Volkswagen – marka, na temat której odnotowano najwięcej publikacji (16,3 tys.) spośród wszystkich pozostałych znajdujących się w zwycięskich piątkach. O tym brandzie najczęściej także, biorąc pod uwagę TOP 5 w prasie, wspominano w internecie (12,9 tys. informacji).
W energetyce, drugiej najczęściej opisywanej branży w prasie, palmy pierwszeństwa po raz czwarty z kolei nie oddało PGE. Marka uzyskała najwyższą sumę punktów ze wszystkich pięćdziesięciu liderów wyłonionych w badaniu oraz najwięcej punktów za liczbę publikacji i zasięg w sektorze. Więcej punktów za wydźwięk informacji zdobył Tauron, który znalazł się na drugiej pozycji. PGE nie miało sobie równych również w sieci – poświęcono mu ponad dwukrotnie więcej materiałów niż drugiemu Tauronowi. Analiza publikacji na temat zwycięskich podmiotów prowadzi do wniosku, że siłę marek tej branży zarówno w prasie, jak i w internecie buduje sponsoring sportu.
TVN – Marka Marek w podsumowaniu pięciu edycji badania – po raz kolejny okazała się najbardziej medialną wśród brandów telewizyjnych. Warto zwrócić jednak uwagę, że zarówno TVP2, która znalazła się na 3. miejscu, jak i Polsat (2.), TVP1 (4.) oraz TVN24 zdobyły więcej niż lider punktów za wydźwięk publikacji. Jednocześnie ostatnia z nich okazała się marką najmocniejszą w internecie – TVN24 z wynikiem 20,6 tys. materiałów pokonała TVN liczbą 8,4 tys. informacji.
Mimo tego, że układ miejsc w branży bankowej się właściwie się nie zmienił, na miejscu czwartym pojawił się nowy gracz – Bank BGŻ, i to z drugim wynikiem za wydźwięk. Liderem pozostał PKO Bank Polski, który uzyskał przeważającą liczbę punktów za liczbę publikacji i ich zasięg. Drugą lokatę zajął Bank Zachodni WBK przed Bankiem Pekao SA. Stawkę zamknął Deutsche Bank. Podobna kolejność została zachowana w internecie, z wyjątkiem BZ WBK i Pekao SA, które zamieniły się miejscami.
Radiowa Trójka, która od dwóch lat wspinała się po podium, okazała się najmocniejsza w tegorocznej edycji. Wyprzedziła RMF FM i Radio ZET, które z kolei polepszyło swój wynik o jedną lokatę. Na czwartej pozycji znalazło się Radio Maryja. Piątym najczęściej i najlepiej opisywanym w prasie brandem radiowym jest Tok FM. W internecie dominowały informacje na temat stacji RMF FM.
Niespodzianek nie dostarczyła za to branża ubezpieczeń, z wyjątkiem tego, że tym razem PZU zostawiło rywali daleko w tyle, osiągając blisko dwukrotnie wyższą sumę punktów niż Allianz oraz ponad dwukrotnie wyższą od Avivy, Generali i ING. Badanie publikacji internetowych potwierdza dominację PZU.
W telekomunikacji na miejsce pierwsze, przed markę Plus, wysunął się T-Mobile. W internecie marce tej poświęcono więcej publikacji niż wszystkim pozostałym brandom w zestawieniu dla tej branży. Istotna zmiana nastąpiła wśród sieci handlowych. Po pięciu latach Tesco ustąpiło w rankingu miejsca Biedronce, która wyprzedziła je aż 18 punktami. W sieci Tesco utrzymało jednak nieznaczną przewagę nad tegorocznym zwycięzcą w prasie. W branży telefonów GSM kolejny raz liderem został iPhone, a największy skok zanotował Blackberry – z piątego na drugie miejsce. Marka nie powtarza jednak tej pozycji w internecie, gdzie drugą lokatę zajmuje Samsung, tuż za flagowym produktem Apple, IPhonem. W sektorze artykułów spożywczych najbardziej widoczny zarówno w prasie, jak i internecie był ubiegłoroczny zwycięzca, marka Red Bull.
Przeanalizowane publikacje zostały wyselekcjonowane na podstawie monitoringu ponad tysiąca tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Pod uwagę wzięto ogólnopolskie dzienniki i tygodniki opinii, tytuły ekonomiczne, specjalistyczne (branżowe), magazyny life-stylowe kierowane do kobiet i mężczyzn oraz tabloidy. W internecie podstawą badania był monitoring prawie 5 milionów źródeł.
Osoba do kontaktu:
Marlena Sosnowska
rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
msosnowska@press-service.com.pl
tel. kom. +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o.
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.press-service.com.pl
Top Marka 2013 oraz dodatki archiwalne: www.topmarka.press.pl
PLIKI DO POBRANIA
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ