Dziesiątki tysięcy publikacji – święci w centrum uwagi
Kanonizacja Jana Pawła II była najważniejszym wydarzeniem medialnym minionego weekendu i jednym z najistotniejszych w kwietniu. W ciągu miesiąca liczba publikacji na wspomniany temat szła w dziesiątki tysięcy. Tylko w niedzielę ukazało się
3,2 tys. materiałów dotyczących Jana Pawła II w prasie, internecie, telewizji i radiu oraz 4,8 tys. publicznych postów w social media – podał „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
W całym miesiącu w polskich mediach tradycyjnych opublikowano o nim przeszło 36 tysięcy informacji. Słowem kluczem kwietnia była natomiast „kanonizacja”. Wyraz ten pojawił się w niemal 22 tys. materiałów. Badany okres objął także rocznicę śmierci Jana Pawła II. 2 kwietnia analitycy zaobserwowali wyraźny skok liczby publikacji zarówno o papieżu, jak i o zbliżającym się terminie uroczystości ogłoszenia go świętym.
Wykres 1. Liczba publikacji dotyczących Jana Pawła II w dniach 28 marca 2014 – 28 kwietnia 2014 – prasa, internet, telewizja, radio
Co ciekawe, tego dnia jeszcze większy procentowy wzrost odnotowano w przypadku Jana XXIII, który uzyskał o 155 proc. publikacji więcej niż w poprzednim dniu. W przypadku Jana Pawła II było to 99 proc. więcej, natomiast występowanie wyrazu „kanonizacja” wzrosło o 118 proc.
Temat kanonizacji z dużą intensywnością przeniknął również do social media. Na Facebooku, Twitterze i YouTubie pojawiło się 13 tys. publicznych wątków w języku polskim zawierających wyraz „kanonizacja”. Występowalność tego słowa – jako niezbyt często używanego w mowie potocznej – była bardzo wysoka, ale niższa niż imienia wyniesionego na ołtarze papieża Polaka. Jan Paweł II znalazł się w przeszło 32 tys. wątkach, a Jan XXIII – w ponad 4,7 tys.
Wykres 2. Porównanie liczby materiałów dotyczących Jana Pawła II, Jana XXIII i kanonizacji w podziale na rodzaje mediów – 28 marca 2014 – 28 kwietnia 2014
Papieskie imię przybrane przez Karola Wojtyłę niemal 700 razy znalazło się na pierwszych stronach tytułów prasowych. To przynajmniej kilkukrotnie więcej w porównaniu chociażby z najbardziej rozpoznawalnymi politykami w Polsce w podobnym okresie. Świadczy to o skali, w jakiej środki masowego przekazu informowały o tych wydarzeniach. Fraza „kanonizacja” na pierwszych stronach wystąpiła ponad 400 razy, a „Jan XXIII” 118 razy.
Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@psmm.pl
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
PLIKI DO POBRANIA
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ