Biedronka – topowa marka spożywcza
Piąty raz z rzędu Biedronka zwyciężyła w branży sieci handlowych rankingu „Top Marka”. Na drugim miejscu znalazło się Tesco, a za nim Lidl – wynika z raportu przygotowanego przez magazyn „Press” i agencję informacyjną „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
Przewaga Biedronki nad pozostałymi markami sektora była miażdżąca. Sieć zdobyła ponad dwukrotnie większą liczbę punktów niż każdy z pozostałych brandów w finałowej piątce, przy czym ponad połowę tej sumy stanowiły oceny za zasięg publikacji. Walka o kolejne miejsca była wyrównana. Znajdujące się na 2. miejscu Tesco wyprzedziło markę Lidl zaledwie dwoma punktami, a czwarty Carrefour – trzema. Top 5 zamknął Auchan.
O Biedronce pisano głównie w kontekście zmian w prawie, takich jak podatek handlowy, program 500+ i zakaz handlu w niedziele. Carrefour mógł pochwalić się największą liczbą punktów za wydźwięk publikacji – stanowiły one 25 proc. przekazu.
– Najkorzystniejszy okazał się przekaz o Carrefourze, m.in. dzięki uruchomieniu usługi click & collect, planowanej inauguracji pierwszego w Polsce konceptu Marketplace, w którym producenci będą mogli bezpośrednio oferować swoje produkty klientom, oraz o innowacyjnym programie SąSiatki bazującym na collaborative economy, czyli ekonomii współpracy – czytamy w raporcie „Top Marka” w komentarzu Jerzego Wolfa, analityka mediów PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
Wykres 1. Top 5 sieci handlowych w prasie, Top Marka 2017
Z wyliczeń ekwiwalentu reklamowego wynika, że lider rankingu musiałby wydać ponad 168 mln zł, aby wykupić powierzchnię w prasie równą wartości opublikowanych materiałów. Blisko 120 mln warte były informacje na temat Tesco, a prawie 70 mln przekaz o Carrefourze.
Wykres 2. Top 5 sieci handlowych w Internecie, Top Marka 2017
Biedronka była także najczęściej wymienianą marką w internecie – blisko 28 tys. materiałów. Lidl okazał się popularniejszy w sieci niż Tesco, a Auchan aktywniejszy od Carrefoura, o którym jako jedynym publikowano głównie w witrynach ogólnopolskich – 62 proc. przekazu – o profilu specjalistycznym. Pozostałe marki pojawiały się przede wszystkim w serwisach regionalnych. Biedronka to sieć, o której najczęściej pisano na blogach.
Wykres 3. Top 5 sieci handlowych w social media, Top Marka 2017
W serwisach społecznościowych doszło do poważnych przetasowań. Najczęściej wzmiankowano o Biedronce – 1,2 mln informacji. Ubiegłoroczny lider – Tesco – znalazł się na 3. pozycji z wynikiem 0,4 mln wzmianek. Na 2. miejscu uplasował się Lidl, który zebrał blisko 0,5 mln informacji. Poza podium znalazły się Auchan i Carrefour – po 0,1 mln informacji. O wszystkich brandach pisano najczęściej na Facebooku. Tesco zauważalne było także na Twitterze, a Lidl – na YouTube i Instagramie. Analiza materiału pod względem płci autorów wpisów wykazała, że większość stanowiły kobiety.
W X edycji raportu „Top Marka” badaniem objęto materiały prasowe i internetowe opublikowane w okresie od 1 lipca 2016 roku do 30 czerwca 2017 roku – łącznie 32 mln. Informacje poddane analizie dotyczyły najpopularniejszych marek z 11 branż, które najczęściej występowały w prasie: motoryzacji, energetyki, telewizji, bankowości, stacji paliw, telekomunikacji, ubezpieczeń, sieci handlowych, radia, artykułów spożywczych i farmacji. Łącznie w raporcie opisano 117 brandów.
Więcej na temat wyników badania Top Marka 2017
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press wyrażają zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełne nazwy firm: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press).
Osoba do kontaktu:
Marcin Szczupak
Kierownik Działu Raportów Medialnych
mobile: +48 507 155 999
tel. +48 61 66 26 005 wew. 121
mail szczupak@psmm.pl
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring
PLIKI DO POBRANIA
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ