04-12-2018

Branża kulinarna w medialnym natarciu

Mówi się, że gotowanie to obecnie narodowa pasja Polaków. W sieci stale rośnie liczba i popularność blogów o tej tematyce, a w telewizji roi się od kulinarnych formatów. Najbardziej charyzmatyczni kucharze to dziś celebryci, powiązani kontraktami ze stacjami tv i zaangażowani w tworzenie autorskich programów kulinarnych.

W raporcie „Zapraszamy do stołu” PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przeanalizował medialność wybranych czterech grup tematycznych: kulinarnych celebrytów (Magda Gessler, Anna Starmach, Ewa Wachowicz, Wojciech Modest Amaro, Pascal Brodnicki, Robert Makłowicz, Michel Moran, Karol Okrasa, Kurt Scheller, Robert Sowa), autorskich programów kulinarnych (Doradca smaku, Ewa gotuje, Kuchenne Rewolucje, Makłowicz w podróży, Okrasa łamie przepisy), blogów kulinarnych (Jadłonomia, Kwestia Smaku, MakeCookingEasier, Moje Wypieki, Whiteplate) oraz kulinarnych formatów TV (Hell’s Kitchen, Master Chef Polska, TOP Chef). Badaniem objęto okres od 1.01.2018 do 31.10.2018.

 

Masters of social media

Magda Gessler to wisienka na torcie tego badania - była bezkonkurencyjna wśród celebrytów w social media i zebrała 81,8 tys.  informacji, z czego blisko 60 tys. na Facebooku, oraz po prawie 9 tys. na Instagramie i YouTubie.

Drugi, Karol Okrasa, pojawił się w 9,7 tys. publikacji. Najczęściej wzmiankowany był na Facebooku – 6,5 tys. i Twitterze – 2,5 tys. materiałów.

Trzecie miejsce przypadło Robertowi Makłowiczowi – 7,1 tys. wpisów i komentarzy. Z informacjami na jego temat można było spotkać się głównie na Facebooku – 6 tys.

Tuż za podium znalazła się Ewa Wachowicz – 6,8 tys. materiałów. Kolejne miejsca zajęli: Robert Sowa – 4,9 tys., Anna Starmach – 3,3 tys., Wojciech Modest Amaro – 2,7 tys., Michel Moran – 1,6 tys., Pascal Brodnicki – 1,5 tys. i Kurt Scheller – 1,2 tys. publikacji.

Łącznie na temat wszystkich analizowanych celebrytów w social media ukazało się 113, 8 tys. informacji.

Ogółem, biorąc pod uwagę informacje ze wszystkich mediów, udział celebrytów w przekazie był następujący: Magda Gessler – 67 proc., Karol Okrasa – 7 proc., Ewa Wachowicz – 6 proc., Robert Makłowicz – 6 proc., Robert Sowa – 5 proc., Anna Starmach – 3 proc., Wojciech Modest Amaro – 3 proc., Pascal Brodnicki – 1 proc., Kurt Scheller – 1 proc. i Michael Moran – 1 proc.

 

 

Magda Gessler – najbardziej medialna marka raportu

23,7 tys. publikacji ukazało się na temat znanej polskiej restauratorki i autorki „Kuchennych Rewolucji” w mediach tradycyjnych. Nie wszystkie jednak służyły jej wizerunkowi -13 proc. miało negatywne nacechowanie. Wydźwięk pozytywny nadano 33 proc. informacji, pozostałe były neutralne.

Na 2. miejscu wśród analizowanych fraz, z wynikiem 15,4 tys. materiałów, znalazł się program liderki medialności, „Kuchenne Rewolucje”. 13 proc. z nich to publikacje negatywne, ale nie zabrakło również pozytywnych – 34 proc.

Obie marki wyraźnie zdystansowały konkurencję w medialności. Trzecią pozycję zajął Top Chef, który zgromadził 5 tys. doniesień.

W top 10 kulinarnych marek pod względem popularności w internecie, prasie, radiu i telewizji znaleźli się także: Ewa Wachowicz – 2,9 tys., Robert Makłowicz – 2,5 tys., Robert Sowa – 2,1 tys., Master Chef – 2 tys., Karol Okrasa – 1,5 tys., Kwestia Smaku – 1,5 tys. i  Anna Starmach – 1,5 tys.

Ogółem, biorąc pod uwagę informacje ze wszystkich mediów, udział celebrytów w przekazie był następujący: Magda Gessler – 67 proc., Karol Okrasa – 7 proc., Ewa Wachowicz – 6 proc., Robert Makłowicz – 6 proc., Robert Sowa – 5 proc., Anna Starmach – 3 proc., Wojciech Modest Amaro – 3 proc., Pascal Brodnicki – 1 proc., Kurt Scheller – 1 proc. i Michael Moran – 1 proc.

 

Najlepiej blogują, najsmaczniej gotują

W grupie 5 analizowanych blogów kulinarnych w mediach tradycyjnych najmocniej obecna była Kwestia Smaku – 1,5 tys.. Serwis zdominował przekaz – należało do niego aż 55 proc. publikacji. Jadłonomia zagarnęła 29 proc. z medialnego tortu (0,8 tys. informacji). Mniejsze kawałki przypadły MakeCookingEasier – 9 proc. (0,2 tys.), Moje Wypieki – 5 proc. (0,1 tys.) i White Plate – 2 proc. (0,07 tys.). Kwestia Smaku osiągnęła także najwyższy wynik w impakcie – 26 mln kontaktów odbiorców z publikacjami.

Analiza wydźwięku publikacji prowadzi do wniosku, że najlepiej ocenianym blogiem był MakecookingEasier – 47 proc. informacji na jego temat miało pozytywne nacechowanie.

Jednak w social media Kwestia Smaku musiała oddać palmę pierwszeństwa - liderem okazał się blog Moje Wypieki.pl. Wynikiem 19,3 tys. wpisów i komentarzy pokonał Kwestię Smaku, która zebrała 18,7 tys. publikacji. Znacznie rzadziej wzmiankowano Jadłonomię – 4 tys., MakeCookingEasier – 1,5 tys. oraz White Plate – 0,9 tys. Głównym źródłem przekazów był Facebook – tak było w przypadku Moje Wypieki, Kwestia Smaku oraz Jadłonomia. Pozostałe dwa blogi obecne były częściej na Instagramie.

Rozkład publikacji w czasie pokazuje, że okresem największej medialności blogów są miesiące, w których przypadają święta – w analizowanym okresie był to marzec 2018.

 

 

Co serwują w telewizji?

Autorskie programy kulinarne zgromadziły 17,5 tys. publikacji w mediach tradycyjnych i 42,3 tys. wzmianek w social media. „Kuchenne Rewolucje” zdominowały przekaz w tym obszarze – 88 proc. Wynikiem 15,5 tys. informacji w internecie, prasie, radiu i tv przyćmiły pozostałe analizowane realizacje: „Ewa Gotuje” – 1 tys., „Doradca Smaku” – 0,9 tys., „Okrasa łamie przepisy” – 0,1 tys. i „Makłowicz w podróży” – 0,05 tys..

Nie inaczej było w social media – program Magdy Gessler zebrał 34,5 tys. informacji, pozostawiając rywali daleko w tyle. Najczęstszym źródłem doniesień w tej grupie tematycznej był Facebook – 60 proc. 17 proc. pochodziło z Wykopu, a 8 proc. z Instagrama.

 

 

Wśród programów kulinarnych TV implementowanych do polskich stacji największą popularnością w mediach tradycyjnych cieszył się Top Chef – 63 proc. przekazu (5 tys. informacji). Do Master Chefa należało 25 proc. (2 tys.), a pozostałe 12 proc. (0,9 tys.) do Hell’s Kitchen. 

Top Chef był bezkonkurencyjny także pod względem dotarcia informacji do odbiorców – impact o wartości – 81,68 mln, jak i wydźwięku informacji – 65 proc. publikacji pozytywnych.

Wśród użytkowników mediów społecznościowych najwięcej uwagi przyciągał jednak Master Chef – 44,3 tys. wzmianki. Top Chef zgromadził blisko 4 razy mniej – 12,3 tys., a Hell’s Kitchen – 4,9 tys..

 

 

- Raport medialny „Zapraszamy do stołu” świetnie pokazuje, jak ogromny potencjał promocyjny tkwi w „branży kulinarnej”. Programy poświęcone gotowaniu z wyrazistymi postaciami prowadzących celebrytów przyciągają przed telewizory rzesze odbiorców, zapewniając stacjom fantastyczne wyniki oglądalności - komentuje Katarzyna Popławska – kierownik działu marketingu i public relations PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku blogów kulinarnych. Ich autorzy nie są już tylko pasjonatami sztuki gotowania, ale profesjonalnymi markami osobistymi, które posiadają setki tysięcy fanów. To atrakcyjny kąsek dla brandów, gwarantujący bardzo wysoki zwrot medialny przy okazji zakontraktowanej współpracy - dodaje Popławska.

Łącznie na potrzeby raportu przeanalizowano 326,7 tys. publikacji. Najpopularniejszym źródłem informacji na analizowane tematy były social media. Użytkownicy serwisów społecznościowych wzmiankowali badane nazwy i nazwiska w 262 tys. wpisach oraz komentarzach. Najczęściej pojawiały się one na Facebooku – 67 proc. przekazu. Instagram zgarnął 16 proc., Twitter 7 proc., a YouTube – 6 proc.

Na temat wszystkich 23 fraz w internecie, prasie, radiu i telewizji ukazało się 64,7 tys. informacji. Największa część publikacji dotyczyła celebrytów – 57 proc. oraz ich autorskich programów - 27 proc. 12 proc. należało do formatów TV, a pozostałe 4 proc. do blogów. Impact, czyli wskaźnik określający rzeczywiste dotarcie publikacji do odbiorcy wyniósł w mediach tradycyjnych 1,5 mld. W top 5 mediów, które miały największy udział w tej wartości znalazły się: Echodnia.eu, RMF FM, TVN, Pomorska.pl i „Tele Tydzień”. Najbardziej aktywnymi źródłami były: Programtv.onet.pl, Pikio.pl, Polskatimes.pl, Dziennikpolski24.pl i Gazetakrakowska.pl.

 

Raport medialny „Zapraszamy do stołu”

Pobierz infografikę

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Zapoznaj się z raportami dla mediów: http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne

 

Osoba do kontaktu:

Marlena Sosnowska
Rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
kom: +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
msosnowska@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring

Pliki do pobrania