Influencer marketing, co warto o nim wiedzieć?

Wszyscy wiemy, kim są influencerzy. Z pewnością każdy z nas potrafi wymienić co najmniej kilku blogerów, a także firm z nimi współpracujących. Influenerzy, jako osoby popularne, mają wpływ na wiele naszych decyzji zakupowych. Markom zależy na pochlebnych opiniach influencerów, którzy mogą zapewnić sprzedawcom sukces. Niemal cały inluencer marketing opiera się na relacjach tego typu. Nie powinniśmy jednak zapominać o nieco mniejszych graczach na rynku marketingu, którzy mogą pozytywnie wpłynąć na decyzje dotyczące naszej firmy.

Kim są mikroinfluencerzy?

Jak sama nazwa wskazuje, mikroinfluencerzy są influencerami, o nieco mniejszym zasięgu w social media, niż ich starsi stażem koledzy z branży. Mikroinfluencerami nazywamy osoby, które mogą pochwalić się dużą liczbą followersów w social media – na Facebooku, Instagramie, czy YouTube. Dobry mikroinfluencer może mieć około 5 tysięcy followersów, jednak dzięki świadomie przeprowadzanym działaniom w social media, na które wpływa między innymi stały kontakt z fanami, odpisywanie na ich prywatne wiadomości, bliskie, niemal przyjacielskie relacje, może stać się idealnym partnerem biznesowym.

Korzyści dla firmy ze współpracy

Nie od dziś wiadomo, że firmy współpracujące z blogerami czy influencerami idealnie „sprzedają się” w sieci, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia użytkowników social media. Warto więc powierzyć im reklamę swoich produktów. Dlaczego? Otóż powierzając produkty naszej firmy influencerom, zyskujemy gwarancję, iż zostaną one przekazane odpowiedniej grupie docelowej. Jeżeli np. zajmujemy się sprzedażą młodzieżowych ubrań, butów czy kosmetyków powinniśmy nawiązać współpracę z nastoletnimi mikroinfluencerami, którzy na swoich blogach czy kontach na Instagramie, YouTube, czy Facebooku zaprezentują nasze produkty  korzystnym świetle i dzięki temu zachęcą nowych odbiorców do ich zakupu.

Już 1000 grupa Followersów na Instagramie współpracującego z nami mikroinfluencera zapewnia naszej firmie polubienia na poziomie 8%.Najbardziej korzystną opcją jest więc poszukiwanie mikroinfluencerów, którzy posiadają od 1 do 10 tys. obserwujących na Instagramie. Dzięki mniejszej liczbie obserwujących są oni w stanie zapewnić kontakt z grupą docelową na interesującym nas poziomie.

Co wiąże się także z tą informacją, mniejsza liczba fanów nadaje mikroinfluencerom wrażenia autentyczności, które z pewnością wpływa korzystnie na zakup produktów przez nas polecanych. Przecież każdy z nas prędzej zaufa sympatycznej Ani, która jest studentką, taką jak my, niż rozpieszczonej aktorce młodego pokolenia, z którą nie czujemy się związani[1].

Co ważne dla firm, współpraca z mikroinfluencerami jest z pewnością tańszą opcją, niż wspolpraca ze znanymi osobami – aktorami, sportowcami czy piosenkarzami. Celebryci są w pełni świadomi swojej ceny, dlatego też promocja produktu z pomocą takich osób, to długotrwała akcja, która pochłonie z pewnością dużo czasu i pieniędzy. W odróżnieniu od tego mikroinfluencerzy, ze względu na mniejsze pole manewru zgadzają się na współpracę za mniejsze kwoty, czy tez w zamian za nasze produkty. Taki układ idealnie sprawdza się w przypadku blogerów modowych, kosmetycznych, muzycznych, książkowych czy filmowych. Dostarczając im nasze produkty, możemy bowiem liczyć na szczere opinie, które z pewnością znajdą grono odbiorców zainteresowanych tą właśnie tematyką.

Jak znaleźć odpowiednią osobę?

Teraz, kiedy znasz już korzyści wynikające ze współpracy z mikroinfluencerami, warto pomyśleć o sposobie pozyskania takiego właśnie partnera biznesowego. Postawą tutaj będzie obserwacja. Obserwuj swoją branżę – zobacz kto jest obecnie modnym influencerem, o kim się mówi, kogo obserwują twoi fani, czy też fani twojej marki (dobrą opcją jest poszukiwane za pomocą #hasztagów). Takie poszukiwania z pewnością pomogą Ci odnaleźć prawdziwe perełki, czy osoby, które godnie będą reprezentowały twoją firmę czy produkt, wpisując się w idee marki. Dobrym pomysłem jest także poszukiwanie mikroinfluencerów z twoich okolic. Z pewnością takie posunięcie wpłynie pozytywnie na sprzedaż twojego produktu.

Kiedy już wytypujesz grupę inluenecerów nie zapomnij się z nimi spotkać. Pamiętaj, że pomimo iż reklama produktu odbywała się będzie online, to jednak nic nie zastąpi kontaktu twarzą w twarz. W ten sposób poznasz naprawdę osobę, z którą przyjdzie ci pracować. a także zbudujesz solidniejsze relacje, co zawsze jest na czasie. Dzięki spotkaniom unikniesz też przekazania swojego produktu w ręce nieodpowiedniej do tego osoby.

Korzyści dla mikroinfluencera

Nie zapominajmy jednak, iż nie tylko firma czerpie korzyści z tego rodzaju współpracy. Współpraca ze znaną marką jest z pewnością korzystna także dla samego mikroinfluencera, który dzięki tego rodzaju działaniom może jako pierwszy zapoznać się z najnowocześniejszymi narzędziami, usługami, produktami. Jest więc to prawdziwa gratka dla osób ciekawych świata i pragnących poszerzać swoje horyzonty.

Jak więc widzisz współpraca z blogerami i mikroinfluenceram, to rzecz, której nie należy się bać. Zmieniający się rynek marketingu w postaci młodych i odważnych osób daje nam kolejny sposób na rozwój naszej działalności dość niskim kosztem. Warto z niego skorzystać.

 

[1] Takie zachowanie zostało też ostatnio potwierdzone przez Edelman.com. Według badań największym zaufaniem darzymy: osoby takie same jak my (czyli mikroinfluencerów), ekspertów technicznych i akademickich. Reszta grup darzona jest znacznie mniejszym zaufaniem. Zob: https://gojtowska.com/2017/01/23/barometr-zaufania/