Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Monitoring mediów >> Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność

Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność

Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne dane. Bardzo łatwo możemy wpaść w kilka pułapek, które sprawią, że wnioski z analizy nie będą zgodne z rzeczywistością. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest opieranie daleko idących wniosków wyłącznie na podstawie wskaźników ilościowych.

Pamiętajmy – dane nie mogą być analizowane w oderwaniu od kontekstu, w jakim występują. Dotyczy to zarówno liczby publikacji o badanej marce, podmiocie lub temacie, jak i ekwiwalentu reklamowego czy liczby informacji o określonym wydźwięku.

W JAKI SPOSÓB MIERZYĆ EFEKTYWNOŚĆ?

Wyobraźmy sobie, że marka X wystąpiła w 967 publikacjach w ciągu miesiąca, natomiast marka Y w 121. Różnica jest miażdżąca. Czy aby na korzyść marki X? Czy liczba 967 informacji jest wystarczająca do ogłoszenia medialnego zwycięstwa? Oczywiście nie. Dlaczego? Ponieważ na podstawie takich danych nie wiemy praktycznie nic o strukturze przekazu.

  • Jaki był udział tych publikacji w poszczególnych rodzajach mediów?

Przykładowe dane nie mówią nam, ile z tych publikacji znalazło się w Internecie, social mediach, radiu, telewizji, a ile w prasie.

  • Jaki był udział marki w poszczególnych publikacjach?

Materiał medialny może być w całości poświęcony badanej marce lub może być ona jedynie wzmiankowana przy okazji. Oddziaływanie takich publikacji na odbiorcę jest zdecydowanie różne.

  • Ile spośród tych publikacji miało wydźwięk negatywny, pozytywny, a ile neutralny?
  • Jaki zasięg miały tytuły/ serwisy/ programy, w których pojawiła się marka?
  • Na jakim obszarze dystrybuowane były informacje i czy jest to zgodne ze strategią promocji?
  • Jaki profil mają media informujące o marce/temacie?

Przy pomiarze efektywności należy brać pod uwagę także zbieżność odbiorców publikacji z grupą docelową określoną w celach kampanii.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której publikacje na temat marki X pojawiły się jedynie w prasie lokalnej, mało znaczących serwisach internetowych, blogach o luźno powiązanej z celami kampanii grupie odbiorców oraz na kilku forach, gdzie nazwa wystąpiła w stopce jednego z użytkowników.

Tymczasem marka Y w radiu i telewizji osiągnęła udziały na poziomie 20 proc. Były to stacje tematyczne, których grupa odbiorców jest zbieżna z grupą docelową produktu. Publikacje internetowe wystąpiły na portalach branżowych o wysokim wskaźniku dotarcia, a produktowi poświęcono materiał na trzeciej stronie prestiżowego magazynu „ABC”. 38 proc. materiałów miało wydźwięk pozytywny, pozostałe neutralny. Informacje o marce wygenerowały dyskusje na kilku branżowych fanpage’ach o wysokim zasięgu.

Dopiero połączenie w całość wszystkich tych informacji daje pełen obraz efektów komunikacji marketingowej. Warto dodać, że jeszcze pełniejszy obraz uzyskamy, porównując się z konkurencją.

REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PSMM Monitoring & More / 04.10.2023
Z ery dziennikarza w erę anonimowych twórców. Tak zmieniał się monitoring internetu
We wrześniu wyszukiwarka Google obchodziła swoje 25. urodziny. Kiedy ćwierć wieku temu użytkownicy stawiali swoje pierwsze kroki w sieci, pojawiła się potrzeba kontrolowania wzmianek o markach również w internecie. O tym, czy i jak monitoring mediów zmienił się na przestrzeni lat, opowiada Przemysław Palacz – członek zarządu w PSMM Monitoring & More.
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 15.11.2022
Jak wykorzystać Business Insights do podejmowania decyzji w Twojej firmie?
„I co dalej” to 3 słowa wypowiadane przez właścicieli firm, gdy czują, że dotarli już do ściany. Albo gdy wydaje…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 29.06.2022
Google Analytics – podstawowe narzędzie pracy marketingowca
Google Analytics: darmowa usługa, która zasypie Cię tonami bezcennych danych i maszyna wieloczynnościowa, która będzie wspierać marketing internetowy w Twojej…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.05.2022
Jak wykorzystać monitoring mediów przy pisaniu prac naukowych?
Pisanie prac naukowych przy wykorzystaniu monitoringu mediów to genialny sposób na oszczędność czasu, omijanie rozproszonych informacji i wykorzystanie rzetelnych źródeł…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.03.2022
5 sposobów na skuteczny marketing salonu fryzjerskiego
Sposobów na marketing salonu fryzjerskiego jest dużo. Jako właściciel pewnie znasz kilka z nich. Tylko pytanie brzmi, czy to są…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 05.12.2021
Skuteczny marketing restauracji z monitoringiem mediów
Na rynku gastronomicznym konkurencja jest ogromna. Zanim marka zbuduje zaufanie, dzięki któremu będzie dla klientów restauracją pierwszego wyboru, najpierw musi zostać…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 19.12.2021
Jak wyprzedzić konkurencję?
Niemal każda marka ma ambicje, aby zostać liderem w swojej branży. Jak to zrobić? Jakie narzędzia i działania są niezbędne,…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej