Dlaczego warto monitorować social media?

O tym, że social media mogą być narzędziem do sukcesu, wiemy wszyscy. Nie jest obca nam także prawda, że jeden kryzys w przestrzeni online wystarczy, aby porządnie nadszarpnąć reputację naszej marki i pozostawić po sobie niesmak. Czy możemy więc uniknąć niekorzystnych dla nas sytuacji w social media? Oczywiście! Właśnie dlatego stworzono monitoring mediów społecznościowych. Warto poznać jednak wszystkie korzyści wynikające z regularnego monitorowania social media.

 

Czym jest monitoring social media?

 

Monitoring mediów społecznościowych polega na obserwacji, za pomocą stworzonych do tego narzędzi analitycznych, tego co dzieje się w wybranych przez nas mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, Twitterze, You Tube. Zdefiniowanie interesujących nas fraz,  słów czy kręgów tematycznych pomoże nam być zawsze na bieżąco z interesującymi nas tematami dotyczącymi – naszej branży, konkurencji, modnych obecnie tematów.

Monitoring mediów społecznościowych umozliwia nam więc, zarówno :

  • analizę wyników w real time, czyli czasie rzeczywistym, jest więc niezbędnym narzędziem dla działów marketingu, social media ninja i PRowców, którym na sercu leży dobro firmy;
  • odnalezienie źródła, w którym interesująca nas fraza czy słowo się pojawiło, a więc także odpowiedź na wszelkiego rodzaju „zaczepki” w mediach społecznościowych, które umożliwiają szybkie reagowanie na sytuacje kryzysowe;
  • analizę sentymentu, czyli ocenę czy pojawiająca się w social media wzmianka nacechowana była pozytywnie, negatywnie, a może neutralnie.

 

Dlaczego warto?

 

Monitoring pozwala szybko reagować w sytuacji kryzysowej

Ta właśnie zaleta monitoringu wymieniana jest najczęściej na początku. Dlaczego? Ponieważ każda firma i marka dba o swój dobry wizerunek. Szybkie odnalezienie źródła kryzysu – niepochlebnego wpisu, komentarza czy opinii – pozwala nam szybko działać i podjąć działania od razu, a nie po upływie pewnego czasu, kiedy sytuacja mogłaby się niepotrzebnie zaostrzyć.

Monitoring pomaga także monitorować kryzys, jeżeli jednak do niego dojdzie. Dzięki monitoringowi jesteśmy zawsze na bieżąco z interesującym nas tematem.Dzięki monitoringowi możemy obserwować swoich odbiorców, klientów, a także konkurencję

Monitoring po zdefiniowaniu odpowiednich fraz pomoże nam określić preferencje naszych klientów i ściślej określić  ich jako grupę docelową. Dostarczone przez monitoring dane pomogą nam stworzyć statystyki dotyczące naszego targetu, a stąd już tylko krok do stworzenia bajecznego kontent marketingu i zwiększenia sprzedaży.

 

2. Dzięki monitoringowi możemy obserwować swoich odbiorców, klientów, a także konkurencję

Dzięki odpowiedniemu narzędziu wyszukać możemy także potencjalnych współpracowników – celebrytów, influencerów i mikroinfluencerów, którzy mogliby być zainteresowani współpracą z naszą marką. Dobry ambasador marki, to osoba na wagę złota, dlatego też warto wykorzystać monitoring także do takiego działania.

Monitoring social media umożliwia nam nie tylko śledzenie poczynań nas i naszych fanów, ale także konkurencji. Dzięki temu zawsze możemy trzymać rękę na pulsie. Będziemy na bieżąco poinformowani zarówno o sukcesach, jak i kryzach naszej konkurencji.

 

3. Monitoring wspiera dział sprzedaży

Dzięki monitoringowi możemy bowiem szybko reagować na słowa klucze i odpowiadać na pytania pojawiające się w sieci. Jeżeli np. nasza firma zajmuje się sprzedażą perfum, to wszelkie pytania dotyczące doboru odpowiednich perfum dla mamy czy żony, powinny trafiać właśnie do nas, tak abyśmy szybko mogli odpowiadać na zapotrzebowanie osób pytających.

Monitoring pomoże nam także szybko reagować na problemy zgłaszane przez klientów. Dzięki temu z pewnością umocnimy swoją pozycję jako lidera i profesjonalisty w wybranej dziedzinie.

 

4. Dzięki monitoringowi możemy tworzyć kampanie i podsumowania działań

Z całą pewnością zaletą narzędzi przeznaczonych do monitoringu social media jest możliwość sprawnego generowania raportów  kampanii, a więc mierzalność przeprowadzanych przez nas działań w obrębie mediów społecznościowych. Chcesz na szybko sprawdzić, czy ostatnio post wywołał odpowiedni buzz, a może czy o nowym produkcie ‘mówi się’ w wybranych przez ciebie kanałach. Dzięki monitoringowi możesz bardzo szybko pozyskać interesujące Cię dane.

 

5. Dowiesz się nie tylko ile o Tobie mówią, ale także jak

Zasada mówiąca o tym, że nie ważne jak mówią, ważne że się dzieje, nie koniecznie sprawdza się w social media. Monitoring mediów społecznościowych pomoże nam przeanalizować przede wszystkim jakie wrażenie nasza marka wywiera w konkretnym kontekście na odbiorców. Odpowiada za to tak zwana analiza sentymentów. Dzięki niej dowiesz się także, czy konkretne działania miały pozytywny, negatywny czy neutralny odbiór. Taka informacja z pewnością pomoże w kreacji dalszych, skutecznych działań marketingowych.

Jak więc widzisz monitoring social media jest nie tylko potrzebnym, ale wręcz niezbędnym narzędziem dla każdego marketingowca. Warto więc z niego korzystać na wiele sposobów, nie tylko, aby łagodzić kryzysy, ale przede wszystkim by im zapobiegać.