29-01-2018

Nowy kurs Prawa i Sprawiedliwości

Koniec roku przyniósł roszady w szeregach PiS. Partia zdecydowała się na zmianę premiera. Beatę Szydło zastąpił Mateusz Morawiecki, co odbiło się szerokim echem w social media. Numerem jeden w sieci był Jarosław Kaczyński, który pobił nawet swój własny wynik – wynika z raportu „Scena Polityczna” przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

To będzie czy nie? Grudzień zdominowały ciągłe pytania i domysły dotyczące planowanej od listopada rekonstrukcji rządu. I tak 11 grudnia z teką premiera pożegnała się Beata Szydło. Jej miejsce zajął dotychczasowy wicepremier Mateusz Morawiecki, który zapowiedział, że na zmiany w ministerstwach trzeba będzie poczekać do stycznia. Takie roszady na szczytach władzy oczywiście nie przeszły bez echa.

 

Najwięcej opublikowanych informacji dotyczyło właśnie Prawa i Sprawiedliwości (64,9 tys.). O Platformie Obywatelskiej wspominano niemal trzy razy razy rzadziej (20,2 tys.). Na podium załapało się też Polskie Stronnictwo Ludowe (9 tys.). Nieznacznie gorszym wynikiem może pochwalić się Nowoczesna (8,3 tys.).

 

Wykres 1. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpiły partie polityczne, stowarzyszenia – grudzień 2017 r.  

 

Opozycja wytykała Morawieckiemu, że szybko stanie się on tylko marionetką w rękach Jarosława Kaczyńskiego. Kto zachowa stanowisko, a kto będzie musiał się z nim pożegnać? Dziennikarze niemal bez przerwy snuli domysły, jaki wpływ na kształt przyszłego gabinetu będzie miał prezes i jego otoczenie. Potwierdza to ranking liczby przekazów, w których wystąpili liderzy partii.

 

W grudniu dziennikarze najczęściej skupiali się właśnie na Jarosławie Kaczyńskim (16,8 tys.). Grzegorz Schetyna (4,7 tys.) może tylko pozazdrościć takiego wyniku. Lider PO najwyraźniej nie cieszy się takim zainteresowaniem jak prezes PIS. Wyjątkowo słaby wynik osiągnęli Paweł Kukiz (1,5 tys.) i Władysław Kosiniak-Kamysz (1,4 tys.).

 

Często wspominano za to o Katarzynie Lubnauer. Od końca listopada jest ona nową szefową Nowoczesnej. Klub  w wewnętrznych wyborach na lidera partii nie dał szansy Ryszardowi Petru.

 

Wykres 2. Liczba przekazów, w których wystąpili liderzy partii politycznych, stowarzyszeń – grudzień 2017 r.

 

Opozycja krótko cieszyła się popularnością w social media. Wpisów o Schetynie i Petru było w listopadzie więcej niż o prezesie Kaczyńskim. Wydawało się, że politycy wykorzystali swoje pięć minut podczas publicznej debaty o sądownictwie.  Ale Jarosław Kaczyński w grudniu przeszedł samego siebie. Jego nazwisko pojawiło się w ponad 229 tys. wpisach na portalach społecznościowych. Wygląda na to, że to również efekt rekonstrukcji. Tuż za Kaczyńskim jest wielka przepaść, a po niej Schetyna (46,9 tys.) i Paweł Kukiz (27,7 tys.)  Katarzyna Lubnauer (12,9 tys.)  wylądowała na czwartym miejscu. Jej wynik nawet w połowie nie przypomina tego, który przed miesiącem wypracował poprzedni szef Nowoczesnej.

 

Wykres 3. Liczba informacji na temat liderów partii politycznych, stowarzyszeń w social media – grudzień 2017 r.

 

Ekwiwalent reklamowy dla Prawa i Sprawiedliwości wyniósł  w grudniu ponad 654 mln zł. Przekazy medialne zdominowały TVN24, TVP Info i Polsat News. 

 

Pełna wersja raportu „Scena Polityczna”

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Zapoznaj się z raportami dla mediów: http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne

 

Osoba do kontaktu:

Marlena Sosnowska
Rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
kom: +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
msosnowska@psmm.pl

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring

 

Pliki do pobrania