20-09-2018

Medialne hity Netflix Originals

Polski rynek VoD zyskuje rzesze nowych użytkowników. Prężnie rozwijający się na polskim rynku streamingowy gigant, Netflix, poszerza bazę serialową, dołączając do oferty nowe tytuły i inwestując w oryginalne produkcje. Czy najchętniej oglądane seriale są również najczęściej komentowane?

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przygotował analizę „Najbardziej medialne seriale Netflix”, biorąc na warsztat ranking „Spider's Web” - 20 seriali Netflix Originals, które zostały najwyżej ocenione przez społeczność portali IMDb i Filmweb. W sumie zestawienie to zawierało 25 seriali, ponieważ część z nich otrzymała noty równorzędne. Na potrzeby raportu medialności przeanalizowano publikacje z internetu i social media, które ukazały się w okresie od 1 września 2017 do 31 sierpnia 2018 roku.

Najbardziej medialnym serialem okazał się Stranger Things”. Na jego temat ukazało się 82,2 tys. materiałów, z czego aż 92 proc. w mediach społecznościowych.

Drugi najpopularniejszy serial to „Narcos”. Zebrał on jednak ponad trzykrotnie mniej materiałów niż lider medialności – 25 tys. Podium zamyka „House of Cards” z wynikiem 14,9 tys. doniesień. Warto zaznaczyć, że serial ten otrzymał najwyższą ocenę w rankingu Spidersweb.pl.

Czwarty, „Orange in the new black”, osiągnął wynik 13,7 tys. publikacji. Za nim uplasował się „Dom z Papieru”, wspomniany w sieci w 9,4 tys. informacji.

- W czołówce (TOP5) najbardziej medialnych seriali znalazły się niemal wyłącznie tytuły, których pierwsze sezony zadebiutowały przed 2017 rokiem – komentuje Sebastian Tomaszewski, analityk mediów PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Wyjątek stanowi „Dom z Papieru”. Hiszpańskojęzyczna produkcja zyskała duże grono fanów w Polsce, co widać m.in. w liczbie postów w social media - ponad 8,7 tys. – to więcej, niż w przypadku znanej antologii sci-fi „Black Mirror” czy głośnego serialu Davida Finchera – „Mindhunter”.

Najmniej medialny okazał się belgijski serial „Tabula Rasa”, który pojawił się w 37 materiałach w internecie i w zaledwie 107 wpisach w social media.

Łącznie na temat 25 analizowanych tytułów opublikowano aż 187 tys. doniesień, których ekwiwalent reklamowy* oszacowano na 87 mln złotych, a dotarcie** na 697 mln potencjalnych kontaktów. 88 proc. materiałów pochodziło z mediów społecznościowych.

 

Pierwsza trójka z największym dotarciem

„Stranger Things”, „House of Cards” i „Narcos” okazały się najbardziej zasięgowymi serialami rankingu „Spider’s Web. Pierwszy z nich mógł wygenerować dotarcie na poziomie nawet 194 mln kontaktów odbiorców z informacjami. Produkcja była szczególnie popularna w mediach społecznościowych (92 proc.), a najwięcej wzmianek pojawiło się w serwisach Twitter – 29,4 tys. i Facebook – 26,8 tys. W internecie najaktywniejszymi źródłami były: Naekranie.pl, Antyradio.pl, Spidersweb.pl, Serialowa.pl i Eska.pl.

Na 118 mln potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami oszacowano dotarcie dla serialu z Kevinem Spacey. W przypadku „House of Cards” udział doniesień z social media wynosił 76 proc. Z najpopularniejszego Facebooka pochodziło 5,3 tys. informacji, z Twittera – 2,9 tys. W internecie TOP5 tworzyły: Wywrota.pl, Naekranie.pl, Spidersweb.pl, Serialowa.pl oraz 4stars.pl.

„Narcos” osiągnął dotarcie publikacji na poziomie 101 mln kontaktów. 10 tys. wzmianek ukazało się na Facebooku, 6,4 tys. na Twitterze. W internecie najwięcej materiałów opublikowały serwisy: Spidersweb.pl, Moviesroom.pl, Ppe.pl, Wirtualnemedia.pl oraz Filmyfantastyczne.pl.

Wykres 1. Udział procentowy publikacji na temat analizowanych seriali Netflix

Na 4. miejscu pod tym względem znalazł się serial „Black Mirror”, który odnotował największy z wszystkich tytułów rankingu udział informacji w internecie – aż 48 proc. Publikacje na jego temat miały dużo większy zasięg (45 mln) niż materiały o bardziej medialnych produkcjach, takich jak „Orange in the new black”, „Dom z Papieru” czy „Sense8”. W przypadku tego ostatniego odnotowano największy udział procentowy (95 proc.) informacji z mediów społecznościowych.

 

Najgłośniej o premierach

Medialni liderzy odnotowali wyraźne piki w liczbie informacji. Największy należał do zwycięzcy, czyli „Stranger Things”. W październiku ub. roku miał miejsce debiut 2. części serialu, co zaowocowało sumą 16 tys. informacji w tym miesiącu i 17,5 tys. doniesień w kolejnym.

O „House of Cards” ponownie zrobiło się głośno w listopadzie 2017 r. Ukazało się wówczas 3,4 tys. informacji, w których wymieniono tytuł serialu. Powodem był jego główny bohater, Kevin Spacey, który został oskarżony o molestowanie seksualne. Doniesienia te spowodowały, że Netflix wycofał się ze współpracy z aktorem i wprowadził zmiany w produkcji „House of Cards”.

Wyraźny skok w liczbie publikacji widoczny był także w przypadku „Narcos”. Trzeci sezon, który zadebiutował we wrześniu 2017 r., był pierwszym, w którym nie pojawił się główny bohater poprzednich odsłon serialu – Pablo Escobar. W sieci zaowocowało to liczbą 7,1 tys. materiałów.

Wykres 2. Rozkład w czasie publikacji na temat analizowanych seriali Netflix – internet i social media

Podsumowując, najwięcej informacji o danej produkcji pojawiało się najczęściej w okolicach premiery jej aktualnego sezonu w usłudze. Wyjątek stanowiły pozycje, takie jak „Dom z Papieru”, „Daredevil”, „The Expanse” i „Making a Murderer”.

- „Dom z Papieru” systematycznie zdobywał popularność od momentu premiery pierwszego sezonu w 2017 r. (drugi pojawił się w kwietniu 2018 r.), jednak najwięcej doniesień pojawiło się w lipcu 2018 r. wraz z informacją o przejęciu całości praw do tytułu przez Netflix i zapowiedzią trzeciego sezonu – wyjaśnia Sebastian Tomaszewski. W przypadku serialu „Daredevil”, nowe odcinki nie były emitowane w analizowanym okresie, ale tytuł był bardzo popularny w listopadzie 2017 r., przy okazji premiery „Punishera” -  innego komiksowego serialu, zrealizowanego wspólnie przez Netflix i Marvela. Tytułowy bohater tej produkcji zadebiutował na małym ekranie właśnie w „Daredevil”.

 

Wykres 3. Rozkład w czasie publikacji na temat analizowanych seriali Netflix – internet i social media

 

„The Expanse” najpopularniejsze okazało się w maju, kiedy serialowi groziła kasacja. Pełnię praw do tytułu przejął Amazon. O nagradzanym dokumencie „Making a Murderer”, który zadebiutował w usłudze w 2015 r., ponownie głośno zrobiło się w marcu, kiedy tytuł trafił na listę seriali, w których najczęściej pojawiają się sceny palenia papierosów -  ten nietypowy ranking stworzyła organizacja The Truth Initiative, promująca zdrowy styl życia.

 

*Ekwiwalent reklamowy (Advertising Value Equivalent) to wskaźnik wykorzystywany do oceny wagi informacji medialnych, porównujący powierzchnię, liczbę odsłon, liczbę unikalnych użytkowników, czy czas emisji danej informacji do tożsamej emisji reklamowej. Wyraża sumę środków finansowych, jakie należałoby wydać, gdyby dany materiał był reklamą.

Ekwiwalent reklamowy szacunkowy  uwzględnia wartość całej informacji.

**Dotarcie (Impressions) – to wskaźnik pozwalający na oszacowanie realnej liczby kontaktów z pojedynczą publikacją. Dotarcie jest przypisane do konkretnej publikacji i dotyczy realnych zachowań odbiorców – sposobów i częstotliwości korzystania z kanałów przekazu.

 

Pobierz infografikę „Najbardziej medialne seriale Netflix”

Zapoznaj się z pozostałymi raportami dla mediów

 

„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów lub oznaczenia firmy na Facebooku i Twitterze @PSMMonitoring).
W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Osoba do kontaktu:

Marlena Sosnowska
Rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
kom: +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
msosnowska@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring

Pliki do pobrania