28-11-2017

Co z tą reprywatyzacją?

Październik okazał się kolejnym burzliwym miesiącem dla polskiej polityki. Media całkowicie zdominowała sprawa nieprawidłowości przy reprywatyzacji w Warszawie. Burzliwe obrady sejmowej komisji śledczej, projekt ustawy o reprywatyzacji – to tematy, na których partie próbowały zbić swój polityczny kapitał. Po raz kolejny jednak najczęściej powoływano się w mediach na Prawo i Sprawiedliwość oraz Jarosława Kaczyńskiego – twierdzą analitycy na podstawie raportu „Scena Polityczna”, przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

 

W październiku media skupiały się na reprywatyzacji kamienic w Warszawie i innych polskich miastach. Dziennikarze bacznie analizowali jak ten proces przebiegał do tej pory. Rozpisywali się o gangsterach, którzy w brutalny sposób przejmowali majątki warte miliony. Dla polityków Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej była to idealna okazja do wzajemnego obwiniania się za nieprawidłowości.

Ale to nie jedyny aspekt reprywatyzacji, który skutecznie podnosił temperaturę na rodzimej scenie politycznej. To właśnie w październiku odbyły się burzliwe posiedzenia sejmowej komisji ds. reprywatyzacji, na której czele stoi Patryk Jaki, wiceminister sprawiedliwości. Największe stacje telewizyjne transmitowały te obrady na żywo. 

To zaowocowało większą liczbą artykułów politycznych, z których 54,9 tys.  poświęcono PiS. Daleko w tyle, ale wciąż na drugim miejscu, uplasowała się Platforma (16,1 tys.). Potem Polskie Stronnictwo Ludowe (10 tys. ) i Nowoczesna (9 tys.). Tuż za nimi Kukiz’15 (7 tys.). 

 

Wykres 1. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpiły partie polityczne, stowarzyszenia – październik 2017 r.  

 

Wśród liderów partii politycznych prezes PiS wciąż nie ma sobie równych i dalej rośnie w siłę. W październiku jego nazwisko pojawiało się w doniesieniach medialnych jeszcze częściej niż w ubiegłym miesiącu (17,8 tys.). Nie da się za to tego samego powiedzieć o szefach pozostałych ugrupowań.

W PO chyba nikt już się nie łudzi, że Grzegorz Schetyna będzie drugim Donaldem Tuskiem, który poprowadzi partie do zwycięstwa. Na razie nie interesują się nim nawet media (3,9 tys.). Realnym zagrożeniem dla Kaczyńskiego nie jest też Ryszard Petru (3 tys.). 

 

Wykres 2. Liczba przekazów, w których wystąpili liderzy partii politycznych, stowarzyszeń – październik 2017 r.

 

Dla opozycji trochę korzystniej wygląda zestawienie liczby informacji o liderach partii politycznych w social media. Tutaj również prym wiedzie Jarosław Kaczyński (73,9 tys.), ale pozostałych polityków nie dzieli już od niego taka przepaść.

Chętnie wspominano o pozostałych liderach ugrupowań i to niemal w równym stopniu. Nie licząc Kaczyńskiego, najczęściej w social media pojawiał się  Grzegorz Schetyna (44,8 tys.), Paweł Kukiz (40,7 tys.) i Ryszard Petru (37,5 tys.). Niewielkim zainteresowaniem cieszyli się tylko Władysław Kosiniak-Kamysz (6,2 tys.) i Ryszard Galla (801).

 

Wykres 3. Liczba informacji na temat liderów partii politycznych, stowarzyszeń w social media – październik 2017 r.

 

Ekwiwalent reklamowy dla Prawa i Sprawiedliwości wyniósł we wrześniu ponad 698,8 mln zł. Przekazy medialne zdominowały TVN24, TVP Info i Polsat News. 

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Pełna wersja raportu „Scena Polityczna”

Pozostałe raporty dla mediów

 

Osoba do kontaktu:

Katarzyna Popławska
kierownik działu marketingu i PR
mobile: +48 697 410 680
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
kpoplawska@psmm.pl

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring

 

Pliki do pobrania