16-06-2016

Analiza polskiej blogosfery – z nimi opłaca się współpracować

Blogerzy skutecznie przebijają się do środków masowego przekazu, także tych tradycyjnych – prasy, radia czy tv, wynika z najobszerniejszego na rynku badania polskiej blogosfery przeprowadzonego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Raport dotyczy okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. Przeanalizowano obecność w mediach 100 blogów w 10 kategoriach. Trzy najczęściej wzmiankowane blogi w każdej z branż poddano badaniu jakościowemu.

Podium zdominowały strony modowe. Numerem 1 został blog Julii Kuczyńskiej - Maffashion.pl z wynikiem 4,9 tys. publikacji. Za nią uplasował się blog Jessicy Mercedes Kirschner – Jemerced.com (4 tys. materiałów), który wyprzedził portal Kasi Tusk – Makelifeeasier.pl (3,4 tys.). 

Wykres 1.  Liczba publikacji na temat TOP 25 blogów w prasie, radio, tv i na portalach internetowych w dniach 1.01-31.12.2015 r.

 

W pierwszej piątce uplasowały się także: Jadlonomia.pl – blog prowadzony przez Martę Dymek (2 tys.) oraz MacademianGirl.com Tamary Gonzalez Perea (1,6 tys.). Kolejne miejsca zajęli: Jasonhunt.pl, Jakoszczedzacpieniadze.pl, Samcik.blox.pl, Busemprzezswiat.pl oraz Styledigger.com.

- Raport medialny jest doskonałym źródłem danych, niezbędnych przy podejmowaniu decyzji o współpracy z blogerami. Stanowi przekrój wiedzy odnośnie wizerunku bloga w mediach i potencjału w promocji marki. Analiza jest też niezbędna przy wyborze optymalnych narzędzi do realizacji strategii oraz wyceny – tłumaczy Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Moda, lifestyle i kulinaria w TOP 3

Największym zainteresowaniem mediów cieszą się blogi modowe (12,4 tys. publikacji). Inne branże, o których najczęściej słyszy się w prasie, radiu, telewizji i w internecie w kontekście blogów, to: lifestyle (5,7 tys.), kulinaria (3,5 tys.), finanse (2,3 tys.) i podróże (2,1 tys.). Rzadziej w mediach pojawiały się blogi o tematyce publicystycznej, specjalistycznej, dom i pasje, parenting oraz uroda i zdrowie.

Promocyjnie najbardziej zyskała branża modowa – materiały na ten temat były warte 110,2 mln złotych. Bardzo wysoki ekwiwalent reklamowy osiągnęły także kategorie lifestyle (38,2 mln zł), kulinaria (27,7 mln zł) i finanse (22,8 mln zł).

Wykres 2.  Liczba publikacji na temat 10 kategorii w prasie, radio, tv i na portalach internetowych w dniach 1.01-31.12.2015 r.

 

Lider kategorii dom i pasjeZuchrysuje.pl zdystansował konkurencję w internecie. W mediach w 2015 r. na temat bloga pojawiły się 164 publikacje. Przewaga w ilości informacji nad zajmującym drugą pozycję Greencanoe.pl wyniosła 23 materiały. Na trzecim miejscu znalazła się strona Twojediy.pl.

O finansach najczęściej dziennikarze pisali w nawiązaniu do Jakoszczedzacpieniadze.pl. Blog Michała Szafrańskiego cieszył się szczególną popularnością w internecie – aż 89 proc. materiałów pochodziło właśnie z sieci, a głównie z witryn Dzielnicarodzica.pl, Samcik.blox.pl oraz Polskieradio.pl. W prasie i RTV liderem został serwis Macieja Samcika – Samcik.blox.pl, który przywoływano przede wszystkim w TVN24 BiŚ, Radiu TOK FM i TVP Info. Jednocześnie blog zajął drugie miejsce pod względem liczby publikacji. Trzecia lokata należała do bloga Finansebardzoosobiste.pl.

Pierwszą pozycję w rankingu kategorii kulinaria zajął blog Jadlonomia.pl z wynikiem 2 tys. publikacji. W 500 informacjach pojawiła się Kwestiasmaku.com, a TOP 3 zamknął Macecookingeasier.pl. Dziennikarze wzmiankowali blog Zosi Cudny w 314 materiałach.

W tematyce lifestyle prym wiodła strona Kasi Tusk – Makelifeeasier.pl. Na jej temat ukazało się 3,4 tys. doniesień medialnych, z czego 3 tys. to materiały pochodzące z internetu, 0,3 tys. z prasy i 0,1 tys. z RTV. Druga lokata należała do Jasonhunt.pl. Z analizy publikacji wynika, że najczęściej blog pojawiał się w tytułach Vademecumblogera.pl, Natemat.pl i Spidersweb.pl.  Na podium znalazł się także blog Pokolenieikea.com.

Branża modowa cieszyła się największym zainteresowaniem mediów, co przełożyło się na wyniki poszczególnych blogów. Czołowe miejsca w tej kategorii zajęły strony: Maffashion.pl, Jemerced.com oraz Macademiangirl.com. W przypadku tych blogów można zauważyć wyraźną tendencję - medialność rosła pod koniec roku. 

Wykres 3.  Rozkład w czasie publikacji na temat bloga Maffashion w prasie, radio, tv i na portalach internetowych w dniach 1.01-31.12.2015 r.

 

W kategorii parenting 1. miejsce zajął blog Bakusiowo.pl z wynikiem 186 materiałów, a następnie Zuchpisze.pl (145) oraz Shinysyl.com (95). Lider zestawienia najczęściej pojawiał się w mediach w sierpniu i głównie w tytułach Wirtualnemedia.pl, Infowire.pl oraz Polski.pl.

Busemprzezswiat.pl został numerem 1 w rankingu blogów podróżniczych. Uzyskał prawie dwukrotnie większy wynik niż blog, który zajął drugie miejsce w zestawieniu – Thefamilywithoutborders.com. Gdziewyjechac.pl znalazł się na trzecim miejscu – z materiałami na temat strony mogło zetknąć się 71,7 mln odbiorców w internecie.

Andrzejtucholski.pl podbił kategorię publicystyka. W 2015 r. dziennikarze na temat strony napisali 468 tekstów. 93 proc. materiałów to doniesienia z sieci. O 100 publikacji mniej uzyskał blog Haloziemia.pl, którego autorem jest Konrad Kruczkowski. Trzecie miejsce w rankingu zajął Zpopk.pl.

W kategorii uroda i zdrowie najbardziej popularnymi blogami zostały: Codzienniefit.pl (198 publikacji), Anwen.pl (82) i Kosmetyczna-hedonistka.blogspot.com (57). O liderze zestawienia najczęściej pojawiały się informacje w Martapisze.pl, Gazetawroclawska.pl i Walbrzych.naszemiasto.pl.

 

Raport „TOP 100 polskich blogów”

Zapraszamy do zapoznania się z raportem BLOG RANK.

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Zapoznaj się z raportami dla mediów: http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne

 

 

 

Osoba do kontaktu:
Alicja Dahlke-Jurgowiak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
adahlke@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring
 

Pliki do pobrania